24 januari - drygt med sjukdom.

Vad är seriöst problemet med vården i Sverige? Är det så jävla svårt att få det att fungera? För att dra det från början kan jag berätta om när vi var till närakuten med kotten i höstas. (Använder fingrerade namn).
Jag har ringt i förväg och sagt att min son Kalle är sjuk och har personnummer 111111-111.
När vi kommer fram får vi sitta och vänta och vänta, långt efter att vår tid passerat. En Pelle blir däremot kallad ett flertal gånger, men finns inte på plats. Går då till receptionen och frågar vad som står på. Då har de tydligen lagt upp ärendet på Pelle som har personnummer 111111-1112 en siffras marginal. Tar på mig att jag eventuellt sagt en siffra fel i telefon, men de borde de ju ha noterat eftersom jag sa att han heter Kalle och i deras system står det Pelle. Nejdå, de tycker att det är "dags för mamma att lära sig barnets personnummer".

Nästa gång (för övrigt förra veckan) ringer jag till vårdguiden för att få lite råd kring sonens sjukdom, varpå de tycker att jag ska kontakta närakuten alternativt akutmottagningen. Blir kopplad till närakuten men hamnar tillbaka hos vårdguiden efter 7 minuter. Detta pga att närakuten inte svarar i telefon. Sköterskan i telefon förklarar att "denna närakut brukar det vara problem att komma fram till, väldigt tråkigt. här är ändå telefonnumret om du vill testa ringa igen". Jag tackar och ringer tre gånger på en halvtimme, sju minuter i kö och sedan upptagetton.
Vi åker till akutmottagningen istället. Skriver in oss och sätter oss och väntar. Sonen springer runt och flirtar med varenda sköterska han får syn på och är rätt så glad och nöjd. Får komma in för undersökning, sonen får medicin och sedan väljer vi att åka hem istället för att vänta på att få träffa läkaren (klockan var halv tio på kvällen och väntetiden minst två timmar). Hade ändå ett bvc-besök inbokat dagen därpå.

Idag skickar akutmottagningen hem en faktura till oss för sonens besök där förra veckan. Alltså, på riktigt? Hade jag vetat att vi skulle behöva betala för det (i min värld inbillar jag mig att sjukvård för barn är gratis) så hade de väl kunnat säga det då vi stod i luckan och skrev in oss? Jag har nämligen FRIKORT och detta gäller både mig och min son. Gäller dock ej fakturahelvetet som sjukhuset skickat till oss.

Fri sjukvård i Sverige my ass!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Kan man inte makulera (heter det så?) det hela eftersom ni aldrig träffade nån läkare? Det borde ju stå nånstans??

2012-01-24 @ 23:18:27
URL: http://jannu.babyblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0