8 december - Pengar.

Morgonen har kantats av funderingar kring pengar. Inledde dagen med ett gammalt avsnitt av Lyxfällan som visades på tv3. Köpmani som gått till överdrift, ränta på ränta på lån på lån, det gamla vanliga med andra ord. Därefter såg jag en repris av Uppdrag granskning som handlade om hemlösa som blivit lovade tandproteser, men pengarna tog slut och projektet lades ner. Nu såg jag visserligen bara slutet och kan då inte bilda mig någon större uppfattning om vem som hade rätt eller fel, men jag tänkte snarare på den stora skillnaden mellan dessa två program. En person som har på tok för mycket, trots inkomst. Och en annan som egentligen inte har någonting, inte ens en inkomst. Fast denne hade ju fått en lägenhet till sist, men ändå.


Pengar. Det är ett fult ord med en lika ful betydelse. Men ändå är vi så beroende av det. Det är samhället vi skapat. Vi blir glada av pengar, vi har råd att köpa det vi vill ha, ta en resa eller kanske hjälpa någon. Men till vilken nytta, vilken glädje? Jag ska inte sticka under stol med att jag är fruktansvärt glad över löneförhöjningen jag fått, jag har kunnat köpa en snygg bil och dessutom kan jag köra två kortare resor en och samma månad. Jag behöver inte heller få ångest över att vara sjuk för tredje gången på två månader, med karensdagar och sjuklön. Jag klarar mig ändå. Men trots det så bryr jag mig faktiskt inte så jättemycket om hur mycket jag har på kontot. Jag känner inget överdrivet köpsug efter massa onödiga skojiga prylar som jag gjorde förr i tiden. Men däremot är jag som sagt lycklig över att äntligen ha råd att resa. För då kan jag hälsa på mina nära och kära som inte bor runt husknuten. Allt är relativt.


Jag har köpt massa julklappar som egentligen är onödiga. Men fler än hälften har jag köpt på exempelvis Rädda barnens hemsida. Där pengarna går till välgörande ändamål. Skänkte dessutom fyra kassar med kläder/prylar till deras Second handbutik i Tumba förra helgen. Lycka är att kunna glädja andra. Pengar är relativt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0